Het grote geheim achter Instagram!

Valentijnsdag
Vijf outfits waarmee jij jouw valentijn gaat veroveren!
February 13, 2018

Het grote geheim achter Instagram!

Instagram
Het was jullie waarschijnlijk al opgevallen, maar het is de afgelopen maand angstvallig rustig geweest op mijn blog. Nu is mijn afwezigheid natuurlijk niet zonder reden en hopelijk zijn jullie me inmiddels allemaal al gaan volgen op YouTube (?) Zo niet, ga dat dan vooral eventjes doen. Iedere week verschijnt er een leuke, veelzijdige en gekke Vlog over mijn leventje als Fashion stylist, Personal shopper & vooral als mens! Ook heb ik me de afgelopen maand(en) onwijs verdiept in Instagram. Het is jullie vast niet ontgaan dat Instagram momenteel nummer 1 (!) is op het gebied van Social Marketing, en dus voor Pretty Petite heel erg belangrijk. In de wereld van In(sta)fluencers en algoritmes noem ik het vaak zelfs mijn tweede baan, omdat ik er bijna niet meer onderuit kom. Nu is het platform 'Instagram' op zich zelf ook heel erg veranderd. Van simpelweg leuke fotootjes posten tot een groot doordacht promotie portfolio. Maar als je je er een beetje in verdiept is Instagram een onwijs interessante en leuke manier van zaken doen en is het niet voor niets dat menig mens hier inmiddels een zakcentje aan bij verdiend, wat zeg ik, stinkend rijk van wordt! Moeilijk is het niet.. Maar hoe werkt dit nou precies?

Algoritme

Je opent Instagram en het eerste wat je ziet zijn willekeurig wat foto's op je tijdlijn van de mensen die je volgt. Tenminste, dat is wat ik altijd dacht en jullie waarschijnlijk ook. Om dan maar meteen met de deur in huis te vallen en het allergrootste geheim van Instagram te verklappen... Zo "willekeurig" zijn die foto's namelijk helemaal niet! Alle foto's die jullie, ik en iedereen zien op Instagram worden bepaald aan de hand van een 'Algoritme'. Ga maar eens naar het account van een instagrammer die je volgt, maar waarvan je eigenlijk nooit een foto liked. Grote kans dat je héél veel van de foto's die hij/zij post nog nooit eerder hebt gezien! Hoe kan dat? Heel simpel. Instagram bepaald aan de hand van jouw acties welke foto's je te zien krijgt en welke dus niet.
Hierboven heb ik geprobeerd om aan de hand van mijn fantastische Paint skills (!) het Algoritme voor jullie te visualiseren. Dit is namelijk wat er gebeurd wanneer je een foto plaatst op Instagram:

  • 1) Je upload je foto en deze wordt zichtbaar op de tijdlijn van een gelimiteerd aantal volgers die regelmatig jouw foto's liken. Je bevind je nu binnen de eerste ring van mijn kunstwerk.
  • 2) Op het moment dat van de (zeg 20) volgers die jouw foto te zien krijgen op zijn/haar tijdlijn een groot gedeelte actief is op jouw post (liken & reageren) dan beoordeeld Instagram jouw foto hoger waardoor je foto bij meer mensen zichtbaar wordt. Je gaat nu naar de tweede ring en je foto krijgt een groter bereik. Belangrijk detail: dit moet gebeuren binnen het éérste half uur dat jouw foto online staat! Anders zegt Instagram: 'Niet interessant genoeg!' en verdwijnt je foto in de massa. Daarom zie je ook wel eens een foto voorbij komen op je tijdlijn die al uren geleden door iemand is gepost. Die foto heeft dan de tweede ronde behaald en wordt dus pas later ook voor jou zichtbaar.
  • 3) We gaan natuurlijk altijd uit van het positieve en je foto wordt massaal geliked door je volgers! Gefeliciteerd, je mag van Instagram weer een treetje hoger. Nu wordt jouw foto ook zichtbaar voor (nog) niet volgers. Dit kan door middel van #hashtags en locatie vernoemingen. Zwaar onderschat maar super belangrijk dus, die hashtags! Je zit nu in de derde ring en zoals je ziet heb ik daar gaten in getekend. Deze gaten vertegenwoordigen je (eventueel) nieuwe volgers die jouw foto vinden door middel van gedeelde interesses en/of locaties. Klik maar eens op het vergrootglas, daar staan allemaal foto's die deze spreekwoordelijke 'derde ring' hebben behaald.

Wat is belangrijk?

Naast de invloed van het Algoritme heb je zelf natuurlijk een heel groot aandeel in de zichtbaarheid van jouw Instagram. Je zult er zelf voor moeten zorgen dat jouw foto's meer likes krijgen, dat je beter gevonden wordt en dus meer volgers krijgt. Daar gaat (voor mij althans) soms best wel wat tijd in zitten, dus is het zeker zo belangrijk dat je het ook leuk vindt om te doen! Je kunt natuurlijk ook gewoon volgers kopen. Yep, er zijn veel mensen die dit nog steeds doen helaas. Het grote nadeel is dat deze gekochte volgers niet jouw foto's gaan liken, waardoor jouw Instagram pagina nog altijd een saaie bedoeling blijft.
Wat moet je wél doen:

  • Engagement! Dit houd simpelweg in dat je actief bent op Instagram, zowel op jouw eigen pagina als op die van anderen. Reageer bijvoorbeeld op de reacties die anderen plaatsen onder jouw foto's. Ik ben hier onlangs ook mee gestart en ik ging in één week van ongeveer 6 reacties naar meer dan 40 reacties pér foto! Neem ook eens een kijkje op de pagina's van Instagrammers met dezelfde feed (Feed = de uitstraling/onderwerp van een pagina, bij mij is dat natuurlijk 'fashion') en reageer op hun posts. Je zult zien dat deze Instagrammers jou gaan zien en je gaan belonen voor je engagement door je te gaan volgen en/of actief te zijn op jouw pagina. Ook is het super slim om lid te worden van een zogenaamde 'Engagement-group'. Dit zijn groepjes Instagrammers die elkaar via een berichtje op de hoogte houden van hun nieuwe posts en elkaars foto's suporten. Stel je voor dat je lid bent van een Engagement-group met 50 Instagrammers, dan heb je met slechts één berichtje meteen 50 likes én reacties op je foto. Scheelt je veel tijd en moeite!
  • Koop geen volgers! Zoals ik hierboven al benoemde zijn er (helaas) nog altijd veel mensen die dit doen. Hoe ziet dat er uit? Nou, een pagina met 300k volgers met slechts 100 likes en misschien 3 reacties op één foto. Hier zet het Algoritme van Instagram ook zijn vraagtekens bij! Daarnaast doen veel mensen dit om de interesse te wekken van labels en promotors, om zo als Instafluencer aan de slag te kunnen. Het is een ongeschreven regel dat je vanaf 10k volgers een goed niveau bereik hebt opgebouwd en labels je zullen aanschrijven en dus betalen voor promotie. Vanaf tien duizend volgers ziet Instagram jouw pagina als een eventuele business pagina en geeft het je ook daadwerkelijk voordelen en gemakken. Echter zijn deze labels ook niet dom en vinden zei juist het aantal likes en reacties dat je krijgt op een foto met hun product een stuk belangrijker dan hoeveel volgers je hebt. Klinkt logisch toch?
  • Continuïteit. Post je één foto per dag, of post je er misschien drie? Er zijn ook mensen die maar één keer per week een foto plaatsen. Allemaal prima! Zolang dit maar een constante factor is. Ik plaats bijvoorbeeld iedere dag één foto tussen 12:00 en 13:00. Mijn (trouwe) volgers weten dit, waardoor ik binnen no time onwijs veel likes heb op mijn foto, engagement dus. Je moet het zo zien. GTST is iedere doordeweekse dag om 20:00 op de buis. Voetbal International is twee keer in de week om 20:30. Beide een andere continuïteit, maar de grote reden dat we naar deze programma's kijken is omdat we wéten dat ze op TV zijn. Stel je voor dat GTST plotseling om 17:00 wordt uitgezonden?! Grote kans dat je het programma hebt gemist, terwijl je het niet minder leuk bent gaan vinden. Zorg dus dat je voor jezelf bepaald wanneer je een foto plaats en blijf dat volhouden. Kies daarom altijd een voor jou haalbaar tijdstip uit. Voor mij was dit voorheen om 7:30, maar ik heb gemerkt dat ik dit niet altijd kon waarmaken (lang leven weekenden en onregelmatig werk). Let bij het uitkiezen van je continuïteit ook op wat jouw volgers van je verlangen en vooral wanneer. Hoe kom je hier achter? Je zou eens wat kunnen experimenteren, of je plaatst een poll waarop jouw volgers kunnen stemmen.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *